Spiritualiteit

Er moet mij iets van het hart…

Al een paar keer heb ik het gehad over Mediumschap. Dat ik me daar mee bezig hou. De meeste mensen die mij kennen zijn daar nu wel van op de hoogte en noemen  me nogal eens spiritueel. Maar meestal vergissen ze zich…

bij het woord spiritualiteit wordt vaak gedacht aan allerlei onduidelijke zaken. Negatieve energieën, entiteiten, je huis zuiveren, zweethutten, ceremoniële inwijdingen, om er maar een paar te noemen. En omdat veel, heel veel mensen graag alles slikken wat ze voorgeschoteld krijgen, wordt er massaal geloofd in deze praktijken. Dat vind ik best jammer. Spiritualiteit heeft hier niets mee te maken. Overigens liggen ze ook allemaal in de hobby sfeer, dat zegt al genoeg denk ik.

voor mij gaat spiritualiteit vooral over eerlijkheid en openheid. Naar jezelf. Leer jezelf kennen, en wees daarbij niet bang om je emoties onder ogen te komen. Dat vraagt moed, en vooral een eerlijke houding. We zijn allemaal meester geworden in het wegdrukken van nare gevoelens. We willen allemaal gelukkig worden. Wat we daarbij uit het oog verliezen is dat je zonder verdriet en tegenslag, nooit echt geluk kunt ervaren. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Net zoals dag en nacht, zomer en winter, warm en koud.

Daarkomt bij dat emoties, wanneer ze worden onderdrukt of weggestopt, in je lichaam achterblijven. En ze willen gevoeld worden, energie (want daaruit bestaan emoties) wil stromen. Steeds zul je dus weer geconfronteerd worden met dat wat je niet wilt zien.

En die confrontatie aangaan,  dat noem ik spiritualiteit. Wees niet bang voor verdriet of voor pijn. Voel het, beleef het, en het zal verminderen. En maak je verhalen niet groter door er steeds meer bij te halen, dan gooi je olie op het vuur.

wie zonder vrees bij zichzelf naar binnen durft te kijken, en eerlijk kan voelen wat daar speelt, die noem ik spiritueel. Een spirituele krijger!

Plaats een reactie